Elke onderneming die dagelijks rechtstreeks contact heeft met klanten kan baten bij een klantenservice. De relatie met mensen bepaalt immers voor een groot deel hoe succesvol het bedrijf kan worden op de korte en de lange termijn, en een klantenservice is daar essentieel voor.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat die klantendienst aan bepaalde voorwaarden voldoet om klanten tevreden te stellen. Een klantenservice opbouwen die een positieve invloed heeft op het bedrijf is niet altijd eenvoudig. Het volgende overzicht maakt duidelijk wat een goede klantenservice onderscheidt van andere!
Vier kenmerken van een goede klantenservice
1. Persoonlijke aandacht voor de klant
Het spreekt voor zich dat persoonlijke aandacht voor elke klant een must is – zeker bij bedrijven die een dienst aanbieden! Als de klant zich persoonlijk aangesproken én belangrijk voelt, dan zal hij of zij sneller geneigd zijn beroep te doen op het aangeboden product of dienst. En dat is precies wat het bedrijf nodig heeft om succes te boeken.
2. Transparante communicatie
Daarbij is het eveneens van belang dat alle communicatie over diensten, producten en vragen daaromtrent zo duidelijk, eerlijk en transparant mogelijk worden beantwoord. Advies moet rechtuit zijn, zonder twijfelachtige of vage stellingen. Op die manier wordt een echte vertrouwensband opgebouwd met de klant, die daardoor dus ook veel sneller producten en diensten zal aankopen.
3. Regelmatig klanten in de watten leggen
Hoe goed een klantenservice ook is en hoe goed hij ook naar klanten luistert, het is belangrijk dat alle klanten het gevoel hebben dat ze echt gewaardeerd worden. Dit kan je als bedrijf duidelijk maken door kleine dingen te doen, zoals een cadeautje aanbieden als er iets is misgelopen, ter compensatie. Dit zorgt ervoor dat klanten die voorheen niet zo tevreden waren, toch nog overtuigd zijn van de kwaliteit en klantvriendelijkheid van de onderneming.
4. Altijd bereikbaar zijn
Ten slotte, en dit is eigenlijk een van de belangrijkste aspecten van een klantendienst, is het belangrijk dat men altijd bij je terecht kan. Veel bedrijven en organisaties hebben een klantenservice die 24/24, 7/7 vragen kan beantwoorden en hulp kan bieden bij problemen. De klantenservice bij energiebedrijven doet dit bijvoorbeeld, omdat problemen met energie zo snel mogelijk opgelost dienen te worden.
De beste klantenservice
Of het nu gaat om een klantenservice bij energiebedrijven of een klantendienst bij een kledingwinkel, bovenstaande eigenschappen zijn van groot belang om de klant tevreden te stellen én meer succes te boeken!