Onbekend maakt onbemind
Wanneer een politicus onbekend is wordt hij of zij niet gekozen. Wanneer uw product onbekend is koopt de consument het niet. Zo werkt het nu eenmaal. Als u dus bemind wilt worden zult u uw bedrijf en producten bekend moeten maken. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle organisaties continu op zoek zijn naar middelen om hun bedrijf op product onder de aandacht te brengen. Hiervoor hebben ze professionals in dienst of kopen de expertise bij een extern reclamebureau.
De oude Romeinen merkten al dat als ze hun producten wat extra onder de schijnwerpers zette, dit de verkoop stimuleerde. Door de tijd heeft dit zich verder kunnen ontwikkelen waardoor we nu onderbroken met allerlei vormen van reclame worden geconfronteerd. We worden er mee wakker door het reclamespotje op de wekkerradio en vallen er mee in slaap door het spotje op de TV. In de loop der tijd heeft reclame zich zelfs zodanig breed geprofileerd dat het nog moeilijk is de mogelijke middelen en vormen te analyseren.
Wat is het doel van reclame?
Bent u geïnteresseerd in het doen van reclame, dan is bovenstaande vraag van cruciaal belang als u wilt dat uw campagne succesvol is. U moet zich afvragen wat u met de actie wenst te bereiken zodat u de juiste vorm van de campagne kunt bepalen. U zou bijvoorbeeld het volgende doel kunnen hebben:
- Uw naambekendheid vergroten
- Een directe response boeken
Wanneer u voor de eerste optie kiest gaat u voornamelijk op een langere termijn werken, dit betekent dat herhaling belangrijk wordt waarbij het actiepunt van uw campagne een naam zal zijn: hetzij van uw product, hetzij van uw onderneming. In de campagne zult u deze naam dan ook in het groot willen profileren.
Als u voor de tweede optie kiest is het responsecijfer belangrijker dan de naam van het product of de onderneming wat dan weer betekent dat de boodschap van de campagne heel anders zal zijn en meer op koopstimuli zoals behoefte en begeerte afgestemd moet worden.
In het kort: reclame is niet zomaar reclame. Sta dan ook even stil bij het doel dat u met uw campagne wenst te bereiken.