Door het alsmaar groeiende aanbod aan communicatiekanalen lijkt het steeds moeilijker te worden om consumenten en business to business klanten te bereiken. De opkomst van internet en social media heeft ervoor gezorgd dat men weliswaar steeds langer actief is op communicatiekanalen, maar dat de tijd die men per medium type besteedt steeds verder afneemt. Daar staat tegenover dat met de steeds beter en slimmer wordende technologie, de kosten van een reclameboodschap drastisch zijn afgenomen. Bovendien geeft dit steeds meer kansen om hem of haar ieder moment van de dag op een gerichte manier te kunnen benaderen.
Narrowcasting is een goed voorbeeld van een medium wat steeds meer kansen geeft om de doelgroep direct te kunnen benaderen met relevante informatie. Qyn is daar een goed voorbeeld van. Het bestaat al jaren binnen de digitale marketing, maar wordt met de huidige technologie steeds interactiever en dus interessanter.
Wat is narrowcasting precies?
Het begrip “narrow casting” werd al in 1968 voor het eerst gebruikt en bestaat dus al vijftig jaar. Het werd bedacht om deze vorm van communicatie te onderscheiden van “broad casting”, dus het breed uitzenden van een (generieke) boodschap, zoals nog steeds gebeurt bij televisiereclame. Tegenwoordig verstaan we onder narrowcasting: “het via digitale schermen leveren van relevante en gerichte (visuele) content aan een specifieke doelgroep, op een specifieke locatie en op een specifiek tijdstip”. Deze digitale schermen kunnen voorkomen in onder meer openbare ruimtes (denk aan informatie op schermen in gemeentehuizen), retail (zoals gerichte aanbiedingen), eet- en drankgelegenheden (informatie van bijvoorbeeld bier- of wijnmerken), openbaar vervoer (informatie van adverteerders en informatie over wegwerkzaamheden of omleidingen) en straten.
Is het ook onder andere namen bekend?
Er zijn inmiddels veel verschillende aanduidingen voor dit medium type. Met name “digital signage” en “digital out of home (DOOH)” worden tegenwoordig steeds meer gebruikt om gerichte content via digitale schermen aan een specifieke doelgroep aan te duiden. Ook onder meer “electronic billboards”, “digital in-store merchandising”, “flashdisplays”, “dynamic signage”, “electronic signage networks” en “retail television” zijn gebruikte (minder vaak) gebruikte synoniemen.
Nieuwste ontwikkelingen
Klanten kunnen tegenwoordig ook zelf bepalen welke informatie zij willen ontvangen. Dit wordt “interactieve narrowcasting” genoemd. Meestal gebeurt dit met behulp van touchscreens, waarbij de ontvanger zelf aangeeft welke content hij of zij wilt zien. Een nog interessantere ontwikkeling is het tonen van zeer gerichte content op digitale schermen op basis van een klantprofiel of een customer journey. Daarvoor is een unieke identifier nodig, zoals een klantenkaart, een mobile device of een fysiek product in een winkelmandje. De schermen maken contact met de identifier en geven vervolgens relevante informatie weer. Denk bijvoorbeeld in een bouwmarkt aan het tonen van afplaktape als iemand al een pot verf of een verfkwast in zijn mandje heeft zitten. Deze ontwikkeling staat momenteel nog in de kinderschoenen, maar biedt zeer interessante mogelijkheden voor het tonen van gerichte content en aanbiedingen.