De trends binnen business 2 business marketing zullen niet heel schokkend zijn, prioriteit blijft toch altijd om hoogwaardige leads te genereren, maar is er meer waar op gelet kan worden door de verkoopmanager, hoofd marketing of salesdirecteur.
Niet verrassend en net al verklapt; het genereren van hoogwaardige leads. Dit blijft het allerbelangrijkste binnen de leadgeneratie.
Email marketing, eigen website en SEO (search engine optimalization) voor de organische vindbaarheid zijn belangrijke instrumenten voor lead generatie. Het zal sommige marketing en sales medewerkers verbazen dat SEA (search engine advertisting) en sociale media hier missen. E-mail klinkt misschien niet zo aantrekkelijk, maar een relevante, persoonlijke email met updates blijkt een goed instrument te zijn om leads op te warmen en betere Marketing Qualified Leads en Sales Qualified Leads te genereren.
Te weinig tijd, budget en middelen vormt een erg groot probleem bij effectieve lead generatie; veel budgetten staan onder druk. En wat misschien nog wel belangrijker is, is het gebrek aan kennis in digitale marketing. Opvallend is dat veel kleine en middelgrote bedrijven niet de kennis in huis hebben om hun website te transformeren naar een goede leadgenerator. Een website kan dienen als accountmanager.
Belangrijke KPI’s binnen lead generatie zijn; de kosten per lead, het aantal leads en de omzet. Het is belangrijk om je conversie percentages te kennen. Hoeveel mag een lead kosten? En wat haal je er gemiddeld uit?
- Het succes wat met email behaald kan worden is afhankelijk van hoe je vanaf het eerste contactmoment omgaat het de lead. Er kan een enthousiaste klant gemaakt worden van een lead, als er genoeg contact onderhouden wordt en er misschien een goede aanbieding gedaan wordt. Wanneer er slechts 1 contactmoment met een lead plaatsvindt kan dit echt potentiële klanten kosten. Zorg voor een goede opvolging, want hier kun je zeker je voordeel uit doen.